
Lietuvos prekybos tinklai susiduria su tiekėjų spaudimu didinti kainas, ypač maisto produktų kategorijose, tokiose kaip pieno produktai, kava, šokoladas, mėsa, žuvis ir duona. Ši tendencija, pastebima nuo sausio 2025 m. ir yra pasaulinio žaliavų kainų svyravimo, vietinių ekonominių veiksnių, tokių kaip minimalaus atlyginimo, akcizų ir energijos kainų augimas, ir specifinių problemų, kaip paukščių gripas, rezultatas. Prekybos tinklai, įskaitant „Maxima“, „Norfa“, „Iki“, „Rimi“ ir „Lidl“, sako, kad ieško būdų, kaip sumažinti poveikį vartotojams, tačiau kai kurių prekių kainų pokyčiai neišvengiami.
Pagrindinės Priežastys
Kainų augimą lemia keletas veiksnių:
- Žaliavų Kainos: Kavos kainos auga dėl sausros poveikio Vietname ir Brazilijoje, o kakavos kainos išaugo dėl ligų ir klimato kaitos Vakarų Afrikoje.
- Paukščių Gripas: Tai paveikė paukštienos gamybą, ypač vištienos ir kalakutienos sektoriuose.
- Ekonominiai Veiksniai: Nuo Naujųjų metų padidėjęs minimalus atlyginimas, akcizai, aukštesnės energijos kainos ir infliacija Lietuvoje.
Brangstantys Produktai
Tiekėjai planuoja didinti kainas šiems produktams:
- Pieno produktai: 5–12 % padidėjimas.
- Šokolado gaminiai: 17 % padidėjimas.
- Kava: 22 % padidėjimas.
- Šviežia jautiena ir paukštiena: 9 % padidėjimas.
- Kalakutiena: 6 % padidėjimas.
- Žuvies produktai: 15 % padidėjimas.
- Duona



Prekybos Tinklų Reakcijos
Prekybos tinklai skirtingai reaguoja į kainų augimą:
- „Maxima“: Gavo pranešimus iš 49 tiekėjų ir stengiasi išlaikyti konkurencingas kainas.
„Mūsų, kaip vieno iš prekybos sektoriaus lyderio, tikslas yra išlaikyti kuo mažesnes kainas pirkėjams – nuo to priklauso mūsų verslo sėkmė šioje itin dinamiškoje ir konkurencingoje rinkoje. Derybos dėl tiekimo kainų yra nuolatinis, nenutrūkstamas procesas, nes galutinę kainą didžiąja dalimi lemia tai, už kiek prekybos tinklas sugeba šias prekes įsigyti iš gamintojų bei didmenininkų. Vis dėlto, kai kurie sektoriai susiduria su objektyviais globaliais veiksniais, kurie neišvengiamai atsispindi galutinėje prekių kainoje parduotuvių lentynose, o mes dedame visas pastangas, kad sušvelnintumėme smūgį vartotojams“, – pasakoja Prekybos tinklo „Maxima“ Pirkimų departamento vadovas Marius Tilmantas.
Taip pat skaitykite
- „Norfa“: Vadovas Dainius Dundulis įspėjo, kad kavos kaina gali padvigubėti iki gegužės.
„Pranešimų yra. Tai priklauso nuo skirtingų prekių grupių. <…> Yra tam tikrų grupių, kur pakilimai gali būti didesni“, – sakė „Norfa“ vadovas Dainius Dundulis.
Kaip išskyrė, čia reikėtų kalbėti apie pieno produktus, duonos ir kai kurios žuvies gaminius, kavą.
„Apie gegužę ji gali būti dvigubai brangesnė. Jeigu kainą lyginsime su praėjusių metų sausiu, gegužę kaina bus paaugusi 100 proc., jeigu kavos kainos nepasikeis“, – įspėjo Dundulis.
„Truputį kils pieno produktai… Žuvis, priklausomai nuo jos rūšies. Vištiena brangsta keliais procentais…
Praėjusiais metais buvo gerai, nes buvo brangimo pusiausvyra. Dalis pigo, dalis brango“, – sakė D. Dundulis.
- „Iki“: Atstovė Gintarė Kitovė pabrėžė, kad ieško alternatyvių tiekimo kelių.
„Kiekvieni metai ir kiekvienas derlius turi savų nežinomųjų: žaliavų rinkos pastaraisiais metais itin nestabilios – kol vienų produktų kaina stabilizuojasi, kitos žaliavos, kaip pavyzdžiui kakava, kava ar saulėgrąžų aliejus gali brangti.
Būtent tiekėjai, kurie tiekia šokolado, kakavos gaminius, ar su juo susijusius produktus informuoja apie besikeičiančias tiekimo kainas, tas pats su kavos tiekėjais – situacija pupeles auginančiose šalyse darė įtaką kavos kainai ir šiuos pokyčius jau nuo metų pradžios galima matyti lentynose. Čia pokyčiai tikriausiai labiausiai matomi, nes pokytis žaliavų rinkoje buvo išties rekordinis.
Didesnių ar mažesnių svyravimų metų eigoje skirtingose kategorijose būna nuolat, tačiau deramės su tiekėjais, ieškome alternatyvių prekių ar tiekimo kelių“, – teigė „Iki“ atstovė Gintarė Kitovė.
- „Rimi“: Derasi dėl geresnių kainų, siekdama palankesnių sąlygų pirkėjams.
„Nuolat bendraujame su tiekėjais, deramės ir kiek įmanoma siekiame palankesnių tiekimo kainų, o taip pat draugiškesnių kainų pirkėjams.
Visgi augant žaliavų kaštams ir padidėjus minimaliam darbo užmokesčiui, tiekimo kainų kilimo neišvengėme, todėl kai kuriuose segmentuose stebimas kainų didėjimas“, – sakė „Rimi“ ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė.
- „Lidl“ neneigė, kad susidariusi situacija turėjo įtakos produktų kainoms lentynose.
„Dalį kainų augimo kompensavome mes patys…“, – teigė „Lidl Lietuva“ atstovė Ilona Čiužienėji.
Poveikis Vartotojams
Vartotojai Lietuvoje gali susidurti su didesnėmis išlaidomis. Tai gali lemti pirkimo įpročių pokyčius, pvz., dar labiau paskatinti perėjimą prie pigesnių alternatyvų ar privačių prekės ženklų.
Ekonomistų įsitikinimu, stebėtis nereikėtų, nes nuo Naujųjų didėjo degalų akcizas, minimalus darbo užmokestis, didesnės ir energijos kainos. Tačiau vartotojams teks susitaikyti su didesnėmis išlaidomis. Kaip visada.
Likti informuotiems ir gebėjimas prisitaikyti bus esminis Įgūdis tiek mažmenininkams, tiek vartotojams.
