„Šunys maloniai laukiami”: kaip augintinių draugiškos parduotuvės keičia mažmeninę prekybą
Lenkijos prekybos centre vis dažniau galima išvysti užrašą „Psy mile widziane” (Šunys maloniai laukiami) – tai ne tik mandagumo ženklas, bet ir svarbus mažmeninės prekybos trendo indikatorius. Šis reiškinys sparčiai plinta visoje Europoje ir žengia į Lietuvą, keisdamas tradicinį apsipirkimo patirtį.

Globalus trendas: nuo išimties iki normos
Amerikos prekybos centrų tarptautinės asociacijos (ICSC) duomenimis, šunų draugiškos parduotuvės išgyvena tikrą boomą. Prekybos centrai dabar įrengia specialias šunų tualetų stoteles, gyvūnų šukavimo zonas ir net specializuotus restoraninius pasiūlymus keturkojams draugams ICSC.
Pandemijai pasibaigus ir žmonėms grįžus į normalų gyvenimą, jų keturkojai draugai liko šalia. “Rover” tyrimų duomenimis, 28% šunų šeimininkų atsiveda savo augintinius į šunų draugiškas parduotuves, o 23% tai daro dažnai, dar 60% – retkarčiais.

Lietuvos prekybos centrų evoliucija
Lietuva šiame trende neatsilieka. Jau keletas didžiųjų prekybos centrų pradėjo keisti savo taisykles, prisitaikydami prie šiuolaikinių šeimų poreikių.
2024 metų kovą Kauno „Akropolis” tapo vienu iš pirmųjų Lietuvoje, kuris oficialiai leido lankytojams atsivesti augintinius. “Atsižvelgiame į savo lankytojų poreikius: gyvūnai jų šeimininkams yra šeimos nariai, todėl keičiame taisykles”, – sako Kauno „Akropolio” valdytoja Brigita Kuodytė Delfi.
Taip pat skaitykite

Verslo nauda: ne tik socialinė atsakomybė
Mažmeninės prekybos ekspertai išskiria kelis pagrindinius šunų draugiškų parduotuvių privalumus:
1. Padidėjęs lankytojų srautas
Tyrimų duomenimis, beveik pusė vartotojų renkasi parduotuves būtent dėl to, kad jose galima ateiti su augintiniais. Tai ypač aktualu tūkstantmečio kartai – 44% šių vartotojų šį faktorių laiko labai svarbiu TimeWellScheduled.
2. Ilgesnis apsipirkimo laikas
Šunų buvimas parduotuvėje skatina vartotojus ilgiau užsibūti ir daugiau pirkti. Gyvūnai mažina stresą, sukuria atpalaiduotą atmosferą ir gali tapti pokalbio pradžia tarp nepažįstamų žmonių.
3. Klientų lojalumo stiprinimas
Metro banko marketingo direktorė Jessica Myers teigia: “Milijonai šunų šeimininkų yra linkę dažniau lankytis įmonėse, kurios leidžia atsivesti jų keturkojus draugus.”

Lietuvos vartotojų perspektyvos
Lietuvos rinkoje šis trendas gali būti ypač aktualus dėl kelių priežasčių:
Demografiniai pokyčiai
- Augantis namų gyvūnų skaičius šalyje
- Šiuolaikinių šeimų požiūrio pokytis į augintinus
- Miesto gyventojų poreikis leisti daugiau laiko su savo keturkojais draugais
Urbanistiniai iššūkiai
Didmiesčiuose gyvenantys šunų šeimininkai dažnai susiduria su problemomis:
- Kur palikti šunį apsipirkimo metu
- Kaip suderinti kasdienius rūpesčius su gyvūno poreikiais
- Socialinio bendravimo su augintiniais trūkumas

Ekonominis poveikis ir ateities perspektyvos
Amerikos gyvūnų produktų asociacijos duomenimis, 2024 metais augintinių pramonės apyvarta siekė 152 mlrd. dolerių. Tai rodo milžinišką šios srities potencialą.
Lietuvoje šis trendas gali:
- Padidinti prekybos centrų lankytojų skaičių 15-20%
- Pratęsti vidutinį apsipirkimo laiką 25-30%
- Stiprinti klientų lojalumą ir kartotinio apsilankymo dažnumą
“Psy mile widziane” fenomenas nėra vien mada – tai atsako į realius šiuolaikinių šeimų poreikius. Lietuvos mažmeninės prekybos sektorius, prisitaikydamas prie šio trendo, gali ne tik padidinti savo konkurencingumą, bet ir prisidėti prie atsakingo gyvūnų laikymo kultūros formavimo.

Daugiau nei pusė lenkų pritaria šunų buvimui prekybos centruose, rodo „Posnania“ kartu su tyrimų bendrove „Inquiry“ atlikta apklausa. Tai įrodo, kad naminiai gyvūnai tampa neatskiriama klientų gyvenimo būdo dalimi, o prekybos centrai turi prie to prisitaikyti.
Šunims draugiškos mažmeninės prekybos vietos kelia naujus iššūkius prekybos centrų savininkams ir vadovams klientų aptarnavimo ir patirties kūrimo srityje.
Apsipirkimas su šunimi. Tai jau įprasta praktika
Net 60 % lenkų palankiai vertina gyvūnų buvimą prekybos centruose, o 8 % tam kategoriškai prieštarauja. Pagrindinė pokyčius skatinanti grupė yra jaunesni klientai – 18–24 metų amžiaus grupėje net 71 % pritaria naminių gyvūnų buvimui, taip pat… tėvai – daugiau nei 62 % jų pritaria, o pusė teigia, kad keturkojų draugų buvimas turi teigiamą poveikį jų, kaip klientų, komfortui. Šį augantį priimtinumą lydi reali tendencija – 7 iš 10 respondentų prisipažįsta, kad prekybos centruose reguliariai susiduria su gyvūnais. Tai rodo, kad šunų buvimas tokiose erdvėse tampa įprastas reiškinys, o šunims draugiškas mažmeninis prekybos centras yra svarbus prekybos centrų plėtros strategijos elementas.

40 % respondentų nori, kad jų augintiniai lydėtų juos apsipirkti
– Kas antras šunų savininkas teigia, kad kartais pasiima savo augintinį į prekybos centrą. Paprastai priežastis yra nenoras palikti šunį vieną namuose, ką nurodė beveik 45 % respondentų. Net 40 % respondentų nori, kad jų augintinis lydėtų juos apsipirkti, nes jie jį laiko šeimos nariu. Visuomenė keičiasi – atsiranda nauji poreikiai ir lūkesčiai, auga sąmoningumas gyvūnų gerovės klausimais. Mes šį iššūkį priėmėme jau seniai ir įgyvendiname jį pagal šešerius metus vykdomą programą „Yes Pies“. Viena iš programos dalių yra ką tik atliktas tyrimas. Mūsų pagrindinis tikslas – geriau suprasti klientų pageidavimus, kad galėtume dar veiksmingiau plėtoti prieinamumo idėją, – sako „Posnania“ direktorius Marek Ćwiek.
Straipsnis parengtas remiantis tarptautinės mažmeninės prekybos praktikos analize.