Pramonės atstovai reikalauja pirmiausia užtikrinti veiksmingumą, o tik po to kelti mokesčių tarifus
Lenkijoje kyla aštrus ginčas dėl cukraus mokesčio ateities. Vyriausybė planuoja didinti šio mokesčio tarifus nuo 2026 metų, tačiau pramonės atstovai ne tik priešinasi padidinimui, bet ir reikalauja iš viso peržvelgti šį mokestį.

Pramonės protestas ir alternatyvūs sprendimai
Lenkijos cukraus gamintojų asociacija ir Nacionalinė cukrinių runkelių augintoją sąjunga paskelbė bendrą pareiškimą, kuriame griežtai protestuoja prieš planuojamus mokesčio pakėlimus.
“Protestuojame prieš projektus, kuriuose siūloma didinti vadinamąjį cukraus mokestį pirmiau neužtikrinus sistemos veiksmingumo ir neišanalizavus jos efektyvumo”, – rašo organizacijų atstovai Wiadomości Handlowe.
Pramonės atstovai siūlo konkrečius alternatyvius sprendimus:
Taip pat skaitykite
- Švietimo kampanijas vietoj mokestinio spaudimo
- Aiškius etikečių ženklinimus produktuose
- Fizinio aktyvumo skatinimą
- Holistinius sveikatos ugdymo sprendimus

Mokesčio neefektyvumas skaičiais
Duomenys atskleidžia, kad cukraus mokestis nepateisino lūkesčių:
| Metai | Planuotos pajamos | Realios pajamos | Efektyvumas |
|---|---|---|---|
| 2021 | 2-3 mlrd zlotų | 1,47 mlrd zlotų | ~50% |
| 2022 | 2-3 mlrd zlotų | 1,65 mlrd zlotų | ~55% |
| 2023 | 2-3 mlrd zlotų | 1,50 mlrd zlotų | ~50% |
| 2024 | 2-3 mlrd zlotų | 1,49 mlrd zlotų | ~50% |
“Realūs įplaukos yra 40-50 proc. mažesni nei iš pradžių planuota”, – teigia Cukraus gamintojų asociacija.

Vyriausybės planai ir sistemos tobulinimas
Finansų ministerija ruošia revoliucinius cukraus mokesčio sistemos pakeitimus. Pagrindiniai siūlymai:
Nauji apmokestinami produktai
- Maisto papildai skystos formos
- Internetiniu būdu parduodami gėrimai
- Produktai, kurie iki šiol išvengė mokesčio
Mokėjimo tvarkos pakeitimas
Vietoj dabartinio modelio, kai mokestį moka prekiautojai, naujoji tvarka perduos mokėjimo pareigą:
- Gamintojams
- Importuotojams
- ES vidaus prekybos subjektams
“Toks sprendimas žymiai palengvins mokesčio mokėtojų identifikavimą ir leis efektyviau įgyvendinti teisės aktus”, – teigia RMF24.

Tarptautinė patirtis ir moksliniai tyrimai
Pramonės atstovai pateikia tarptautinę patirtį kaip argumentą prieš mokestį:
Irlandijoje cukrinių gėrimų vartojimas tarp paauglių sumažėjo 60% 2005-2020 metais, tačiau nutukimo procentas šioje grupėje išaugo nuo 18% iki 24%.
Katalonijoje nutukimas augo tarp suaugusiųjų ir vaikų po cukraus mokesčio įvedimo 2017 metais.
Prancūzijoje gazuotų gėrimų mokestis reikšmingai nepaveikė sveikatos, nutukusių žmonių procentas augo 2012-2020 metais.

Ekonominis poveikis
Mokesčio didinimas gali turėti platesnį ekonominį poveikį:
- Konkūrencingumo mažėjimas palyginti su kitomis ES šalimis
- Mažų gamintojų išstūmimas iš rinkos
- Vartotojų perkėlimas į pigesnius, bet prastesnės kokybės produktus
“Mokesčio didinimas neproporcingai paveiks mažų pajamų šeimas, kurios didžiąją pinigų dalį išleidžia maistui ir gėrimams”, – įspėja pramonės analitikai.

Ateities perspektyvos
Situacija Lenkijoje atskleidžia platesnį klausimą apie viešosios sveikatos politikos efektyvumą. Vietoj paprastų mokestinio spaudimo sprendimų, ekspertai rekomenduoja:
- Kompleksinius tyrimus apie vartotojų elgsenos pokyčius
- Tikslesnį problemos apibrėžimą – nutukimas yra daugiafaktorė problema
- Investicijas į švietimą vietoj baudžiamųjų mokesčių
- Tarptautinio bendradarbiavimo plėtrą gerųjų praktikų mainams
Diskusija apie cukraus mokestį Lenkijoje iliustruoja sudėtingą iššūkį: kaip suderinti fiskalines valstybės pajamas, viešąją sveikatą ir ekonomikos konkurencingumą. Galutinis sprendimas priklausys ne tik nuo ekonominių argumentų, bet ir nuo politinės valios bei visuomenės pritarimo.

Ar reikia sugriežtinti cukraus mokestį? O galbūt jį panaikinti? Kreipimasis į vyriausybę
„Mes protestuojame prieš siūlomus reglamentus, kuriais siūloma padidinti vadinamąjį cukraus mokestį, prieš tai nepatobulinus sistemos ir neišanalizavus jos veiksmingumo. Be to, manome, kad dabartiniai reglamentai šioje srityje turėtų būti išsamiai peržiūrėti ir, jei bus patvirtintas jų neveiksmingumas, panaikinti“, – rašo cukraus gamintojai ir cukrinių runkelių augintojai vyriausybei.
Lenkijos cukraus gamintojų asociacija ir Nacionalinė cukrinių runkelių augintojų asociacija paskelbė bendrą išsamią poziciją dėl vadinamojo cukraus mokesčio, kurį vyriausybė nori padidinti, nors prezidentas greičiausiai vetuos šį padidinimą. Organizacijos paragino „pirmenybę teikti esamos mokesčių sistemos sugriežtinimui ir atlikti išsamią dabartinio mokesčio poveikio vartotojų elgsenai analizę prieš pradedant diskusijas dėl jo padidinimo“.
Kaip nurodyta pozicijos dokumente, pagal pirmines prielaidas cukraus mokestis turėjo kasmet mūsų šaliai atnešti 2–3 mlrd. PLN pajamų. Tačiau pajamos buvo žymiai mažesnės: 2021 m. jos sudarė 1,47 mlrd. PLN, 2022 m. – 1,65 mlrd. PLN, 2023 m. – 1,50 mlrd. PLN, o 2024 m. – 1,49 mlrd. PLN.
„ Tai reiškia, kad faktinės pajamos yra 40–50 proc. mažesnės nei buvo numatyta iš pradžių. Tai gali reikšti, kad vartotojai nekreipė didelio dėmesio į gėrimų kainų padidėjimą ir, be to, prie jo priprato. Panašus poveikis buvo pastebėtas daugelyje kitų šalių po to, kai buvo įvesti cukraus turinčių produktų mokesčiai“, – teigiama ataskaitoje.
ZPC ir KZPBC atkreipia dėmesį, kad „maisto pramonė nuo pat pradžių signalizavo, kad cukraus mokestis Lenkijoje nebus toks pelningas, kaip tikėtasi. Kai kurie gamintojai pakeitė savo gėrimų receptūras, kad galėtų mokėti mažesnį mokestį arba visai nemokėti mokesčio. Be to, kai kurie mažesni gamintojai greičiausiai nutraukė gamybą, nes išlaidos galėjo viršyti jų pajamas. Šią prielaidą patvirtina oficialūs duomenys – per pastaruosius kelerius metus, nuo mokesčio įvedimo, mokesčių mokėtojų skaičius nuolat mažėjo.“ Organizacijos nori, kad prieš priimant sprendimą didinti mokestį būtų sugriežtinta esama sistema ir išanalizuotos jos fiskalinio neveiksmingumo priežastys.
Cukraus mokesčiai neveikia?
„Nors pripažįstame nutukimo problemos rimtumą, manome, kad sprendimas didinti cukraus turinčių produktų kainas nėra tinkamas. Cukrus yra didelės energijos produktas, kaip ir riebalai, tačiau jis užima svarbią vietą žmogaus mityboje. Tinkamo kalorijų kiekio, t. y. tokio, kuris nesukels nutukimo, suvartojimas yra susijęs su vartotojų informuotumu apie produktų kaloringumą ir jų individualius kalorijų poreikius. Tačiau produktų kaloringumą lemia visi jų ingredientai, o ne tik cukrus“, – teigiama pareiškime.
Be to, buvo pabrėžta, kad cukraus mokesčiai „neatsižvelgia į nutukimo sudėtingumą, kuris yra daugialypės priežastys turinti būklė, kurią lemia genetika, aplinka, socialiniai ir ekonominiai veiksniai, išsilavinimas, fizinis aktyvumas ir bendra mityba. Šios problemos negalima išspręsti sutelkiant dėmesį į vieną ingredientą. antsvoris atsiranda dėl chroniško suvartojamų ir eikvojamų kalorijų disbalanso, o ne dėl vienos konkrečios maistinės medžiagos.“
ZPC ir KZPBC priduria, kad išskiriant pridėtinius cukrus „ignoruojamas faktas, kad neapmokestintos alternatyvos, pavyzdžiui, 100 % vaisių sultys, gali turėti panašų cukraus ir kalorijų kiekį kaip apmokestinti gaivieji gėrimai, o tai gali sukelti nenumatytus pakeitimo efektus“.
„Svarbiausia, kad cukrus yra subalansuotos mitybos dalis. Sveikas gyvenimo būdas apibrėžiamas ne konkrečių maisto produktų atsisakymu, o bendrais mitybos įpročiais, fizine veikla ir platesniu elgesio bei socialiniu ir ekonominiu kontekstu. Atskirų maistinių medžiagų stigmatizavimas kelia pavojų visuomenės pasitikėjimui ir nukreipia dėmesį nuo realių, tvarių sprendimų“, – teigiama ataskaitoje.
Pranešime taip pat teigiama, kad „nepaisant to, kad cukraus mokesčiai yra taikomi ir kitose šalyse, ne tik Lenkijoje, jie nepadarė matomo poveikio gyventojų sveikatos rodikliams, pavyzdžiui, kūno masės indeksui (KMI) ar nutukimo lygiui“. Pavyzdžiais pateiktos Prancūzija, Airija ir Meksika.
Prezidentas Nawrocki užblokuos planuojamą cukraus mokesčio ir alkoholio akcizo padidinimą!
Ar vartotojai keičia produktus dar blogesnėmis alternatyvomis?
„Rengdama cukraus mokesčio įvedimo taisykles, Sveikatos apsaugos ministerija rėmėsi argumentais, susijusiais su sveikatos politika. Tam tikros kategorijos produktų apmokestinimas turėjo būti adekvatus atsakas į iššūkius, susijusius su visuomenėje didėjančia nutukimo problema. Tačiau pastebėjome kitokį nei tikėtasi poveikį – aukštesnės kokybės produktai buvo pakeisti pigesniais, bet ir žemesnės kokybės produktais“, – rašė organizacijos.
Jų laiške taip pat buvo pateiktas argumentas, kad „bet koks kainų padidėjimas bus kompensuotas vartotojų, kurie pirks žemesnės kokybės produktus, o ne visiškai atsisakys jų vartojimo“. Kaip pabrėžta, toks scenarijus galėjo būti stebimas Lenkijoje 2021 m. po cukraus mokesčio įvedimo.
„Svarbu tai, kad mokestis paskatino masines produktų sudėties pakeitimus, pavyzdžiui, gėrimų gamintojai cukrų pakeitė vaisių sulčių koncentratais. Šis reiškinys daugiausia veikia didelius gėrimų gamintojus ir veda prie mokesčių vengimo, o ne prie realaus produktų sveikatingumo vertės pagerėjimo. Vartotojai dažnai apmokestintus produktus keičia neapmokestintais, bet lygiai tokios pačios kaloringumo alternatyvomis, panaikindami bet kokią potencialią naudą“, – teigiama pareiškime.
Pasak pozicijos dokumento autorių, „nėra jokios garantijos, kad padidintas mokestis kokiu nors būdu prisidės prie kalorijų suvartojimo sumažėjimo ir gyvenimo būdo pokyčių, o tai yra tikrai svarbiausia siekiant pašalinti riziką ir pagerinti sveikatą“. Taip pat buvo pažymėta, kad „mokesčiai už maistines medžiagas neproporcingai veikia mažas pajamas gaunančias šeimas, kurios didžiąją dalį pinigų išleidžia maistui ir gėrimams“.
Bus padidintas cukraus mokestis! Finansų ministerija kariauja su saldintais gėrimais
Vietoj mokesčio jie siūlo… aiškesnes etiketes
Pasak ZPC ir KZPBC, yra „efektyvesnių, patikrintų strategijų, skatinančių sveiką gyvenimo būdą, nedemonizuojant cukraus ar kokio nors vieno ingrediento. Tai apima: aiškias etiketes ant pakuotės priekinės pusės, kad vartotojai galėtų priimti informuotus sprendimus; mitybos švietimo ir informavimo kampanijas; fizinio aktyvumo ir holistinio sveikatos skatinimo iniciatyvų rėmimą. Šios priemonės pagrįstos moksliniais įrodymais ir skirtos platesniam sveikatos kontekstui. Jos taip pat apsaugo vartotojų pasirinkimą ir skatina pusiausvyrą, įvairovę ir saikingumą – vertybes, kurios yra tvaraus mitybos pokyčio pagrindas.“
Šios pozicijos autoriai teigia, kad vyriausybės planuojamas cukraus turinčių gėrimų apmokestinimo padidinimas „sukels tolesnį cukraus ir maisto pramonės konkurencingumo sumažėjimą Lenkijoje, palyginti su kitomis Europos Sąjungos šalimis, kuriose tokios papildomos naštos nėra“.
„Kaip cukraus gamintojai ir cukrinių runkelių augintojai, mes visiškai pritariame tikslui mažinti su netinkama mityba susijusias ligas. Tačiau esame tvirtai įsitikinę, kad politiniai sprendimai turi būti pagrįsti įrodymais, proporcingi ir teisingi. Cukraus ar bet kurio kito ingrediento išskyrimas pernelyg supaprastina su nutukimu susijusių ligų priežastis ir nukreipia dėmesį nuo veiksmingesnių, visapusiškų visuomenės sveikatos priežiūros metodų. Atsižvelgdami į minėtus argumentus, protestuojame prieš siūlomą teisės aktą, kuriuo siūloma padidinti vadinamąjį cukraus mokestį, prieš tai nepatobulinus sistemos ir neanalizavus jos veiksmingumo. Be to, manome, kad dabartiniai šios srities teisės aktai turėtų būti nuodugniai peržiūrėti ir, jei bus patvirtinta, kad jie yra neveiksmingi, panaikinti“, – pridūrė jie.
Šaltiniai: Wiadomości Handlowe, RMF24, Związek Producentów Cukru w Polsce, Ministerstwo Finansów