- Kinijos akumuliatorių gamintojai, vadovaujami CATL, pristato naujus akumuliatorius, kuriuos galima įkrauti itin greitai – 80 % įkrovos pasiekiama per mažiau nei 10 minučių.
- Kinija dominuoja ličio geležies fosfato (LFP) akumuliatorių technologijos, kuri yra saugesnė ir ekonomiškesnė nei nikelio-kobalto alternatyvos, srityje, todėl ji turi pranašumą prieš tokius konkurentus kaip Pietų Korėjos LG ir „Samsung“.
- Nepaisant pažangos, susirūpinimą keliantys klausimai dėl akumuliatorių tarnavimo laiko, perkaitimo ir viešųjų įkrovimo stotelių prieinamumo vis dar trukdo masiniam elektromobilių naudojimui.
Akumuliatorių talpa
Didžiausi pasaulyje akumuliatorių gamintojai stengiasi padaryti elektromobilius patrauklesnius dvejojantiems pirkėjams, siūlydami penkių minučių įkrovimo laiką, per kurį būtų galima įveikti padorų atstumą, kad vairuotojai turėtų tokią pačią patirtį kaip ir degalinėje.
Šiuo metu elektromobilių įkrovimo trukmė svyruoja nuo 20 minučių iki 50 ar daugiau valandų, priklausomai nuo įkroviklių tipų ir greičio bei transporto priemonės akumuliatoriaus talpos.
Kai kurie akumuliatorių gamintojai neseniai pristatė akumuliatorius, galinčius įkrauti iki 80 proc. per mažiau nei 10 minučių, ir teigia, kad technologinė pažanga netrukus leis pasiekti penkių minučių įkrovimą, kuris iš esmės pakeis elektromobilių vairavimo patirtį.
Tačiau ekspertai atkreipia dėmesį į greitesnį akumuliatoriaus eksploatavimo trukmės išsekimą pernelyg greito įkrovimo metu ir padidėjusią akumuliatoriaus gaisro riziką dėl perkaitimo per trumpesnį nei 10 minučių įkrovimą.
Be to, itin greito įkrovimo nebuvimas yra tik vienas iš dabartinių vairuotojų, svarstančių apie elektromobilio įsigijimą, rūpesčių. Kiti – nepakankamas viešųjų įkrovimo punktų skaičius, kad būtų patogu važiuoti automobiliu didesniais atstumais, elektromobilio įsigijimo ir išlaikymo išlaidos, kai neaiškios skatinimo priemonės, ir brangus akumuliatoriaus keitimas.
10 minučių įkrovos proveržis
Kinijos akumuliatorių gamintojai pirmauja itin greito įkrovimo lenktynėse, nes jų ličio geležies fosfato (LFP) akumuliatoriai nėra tokie jautrūs perkaitimui kaip jų konkurentų iš Pietų Korėjos akumuliatorių nikelio-kobalto chemija.
Kinijos bendrovė „Contemporary Amperex Technology Co., Limited“ (CATL), didžiausia pasaulyje akumuliatorių gamintoja, be kita ko, tiekianti akumuliatorius bendrovėms „Tesla“ ir BMW, balandžio mėn. pristatė pirmąjį pasaulyje LFP akumuliatorių, kurio nuvažiuojamas atstumas viršija 1 000 kilometrų (620 mylių), naudojant 4C itin greitą įkrovimą.
CATL teigia, kad baterija, pavadinta „Shenxing PLUS“, ne tik pasižymi dideliu nuotoliu, bet ir greitai įkraunama. Pasak Kinijos įmonės, ji gali nuvažiuoti 600 km (372 mylių) vos per 10 minučių įkrovimo, „gerokai pranokdama įprastas rinkoje esančias baterijas ir pasiekdama tikrą itin greitą įkrovimo greitį – vieną kilometrą per sekundę“.
Kitas Kinijos akumuliatorių gamintojas „Gotion High-tech“ gegužės mėn. pristatė itin greito įkrovimo „G-Current“ akumuliatorių, paruoštą masinei gamybai. Įmonė teigia, kad baterija leidžia įkrauti 80 % energijos per 9,8 minutės įkrovimo ir papildyti 90 % energijos per 15 minučių įkrovimo.
Bendrovė „Gotion High-tech“ tvirtina, kad „šį sprendimą galima taikyti įvairioms akumuliatorių sistemoms, BEV ar hibridinėms transporto priemonėms, apimančioms LFP, LMFP ir NCM chemijos sistemas“.
Kinija žengia į priekį
Tai, kad Kinija daug dėmesio skiria LFP, suteikia jai pranašumą prieš Pietų Korėjos konkurentus, tokius kaip „LG Energy Solution“, „Samsung SDI“ ir „SK Innovation“.
LFP katodai išpopuliarėjo dėl mažos kainos ir terminio stabilumo, sako „Wood Mackenzie“ Akumuliatorių žaliavų tarnybos konsultantė Yingchi Yang.
Skirtingai nei nikelio katoduose, LFP katoduose nėra brangių metalų, tokių kaip kobaltas ir nikelis, todėl jie yra patrauklus pasirinkimas gamintojams, siekiantiems sumažinti sąnaudas, pažymi Yangas.
Pietų Korėjos „LG Chem“, patronuojanti „LG Energy Solution“ bendrovė, gali turėti atsakymą, kaip išvengti akumuliatorių perkaitimo.
Praėjusią savaitę „LG Chem“ paskelbė sukūrusi į temperatūrą reaguojančią medžiagą, slopinančią terminį išsikrovimą. Ši medžiaga, plona kaip 1/100 žmogaus plauko skersmens, dedama į akumuliatoriaus elementą ir veikia kaip „saugiklis“, blokuojantis reakcijos kelią ankstyvaisiais perkaitimo etapais. Šis mokslinių tyrimų laimėjimas galėtų būti pritaikytas masinei gamybai „per trumpą laiką“, – sakė technikos direktorius Lee Jong-gu.
„Tobulinsime saugos technologijas, kad klientai galėtų drąsiai naudotis elektromobiliais, ir toliau stiprinsime savo konkurencingumą akumuliatorių rinkoje“, – pridūrė vadovas.
Būsimi iššūkiai
Vis dėlto yra ekspertų, kurie teigia, kad yra įrodymų, jog itin greitas įkrovimas gali sutrumpinti transporto priemonės akumuliatoriaus tarnavimo laiką, „Financial Times“ sakė Pietų Korėjos Jeonbuko automobilių konvergencijos technologijų instituto vadovas Lee Hang-koo.
Be to, įkrovimo greitis nėra svarbiausias potencialių elektromobilių pirkėjų rūpestis, sakė Lee.
„Naujausių apklausų duomenimis, vartotojai mano, kad mažesnės elektromobilių kainos ir ilgas veikimo atstumas yra svarbiau už įkrovimo greitį“, – FT sakė Lee, pažymėdamas, kad „vartotojai labiau nori matyti daugiau įkrovimo įrenginių nei greitesnio įkrovimo“.
Praėjusį mėnesį atliktos kasmetinės vartotojų apklausos „EY Mobility Consumer Index“ duomenimis, nepaisant rekordinio JAV vartotojų susidomėjimo elektromobiliais, 2023 m. tik 34 proc. Palyginti su praėjusių metų apklausa, ši dalis yra 14 procentinių punktų mažesnė, „o tai įrodo, kad švietimas apie elektromobilius dar nėra toks, kokio reikia, ir vis dar esama kliūčių, trukdančių masiniam elektromobilių naudojimui“, – teigė EY.
Nors JAV vartotojų pasitikėjimas infrastruktūra didėja, jį temdo didėjantis susirūpinimas dėl akumuliatorių veikimo trukmės ir techninės priežiūros mokesčių.
EY apklausos duomenimis, brangus akumuliatoriaus keitimas buvo pagrindinė JAV vartotojų kliūtis, trukdanti įsigyti elektromobilį, ir pirmą kartą aplenkė įkrovimo stotelių trūkumą.
Apklausa taip pat parodė, kad hibridinių transporto priemonių populiarumas išaugo, o šį augimą galima paaiškinti bendru šių transporto priemonių universalumu, teigia EY ir priduria, kad „hibridinės transporto priemonės įrodo, kad gali prireikti pereinamojo tilto“.